-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

تعريف توصيفي فرهنگ و تمدّن چيست؟
فرهنگ عبارتست از «شيوه انتخاب شده براي كيفيّت زندگي كه باگذشت زمان ومساعدت عوامل محيط طبيعي وپديدههاي رواني و رويدادهاي نافذ در حيات يك جامعه بوجود ميآيد» البتّه ميدانيم كه اين گونه معرّفي بيش از يك توصيف اجمالي نميباشد, ولي براي ديدگاه ما در اين مبحث كافي بنظر ميرسد. امّا تمدّن عبارتست از برقراري آن نظم و هماهنگي در روابط انسانهاي يك جامعه كه تصادمها و تزاحمهاي ويرانگر را منتفي ساخته و مسابقه در مسير رشد و كمال را قائم مقام آنها بنمايد, بطوريكه زندگي اجتماعي افراد و گروههاي آن جامعه موجب بروز و به فعليّت رسيدن استعدادهاي سازنده آنان بوده باشد. در اين زندگي متمدّن كه قطعاً هر كسي ارزش واقعي كار و كالاي خود را در مييابد و هر كسي توفيق و پيروزي ديگران را آز آن خود و توفيق و پيروزي خود را از آن ديگران محسوب مينمايد, انسان رو به كمال محور همه تكاپوها و تلاشها قرار ميگيرد. لذا تمدّن در اين تعريف بر مبناي انسان محوري معرّفي ميگردد, در صورتيكه در اغلب تعريفهاي ديگري كه تاكنون در مغرب زمين گفته شده است, اصالت در تمدّن از آن انسان نيست, بلكه بطور بسيار ماهرانهاي اصالت انسانيّت در آن تعريفات حذف ميشود و بجاي آن, بالارفتن در آمد سرانه و افزايش كمّي و كيفي مصرف, جزءِ تعريف قرار ميگيرد. اين نكته راهم متذكّرميشويم كه مقصود ما از»انسان محوري«آن معناي مضحك نيست كه مستلزم »انسان خدائي«مي باشد, بلكه منظور ما اينست كه محور همه تلاشها و ارزشهاي مربوط به تمدّن بايد خدمتگزار انسان باشد نه اينكه انسان را قرباني ظواهر و پديدههاي فريبا بنام تمدّن نمايد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.